אם אנחנו רוצים לייצר את השמן הכי טוב בשוק, אנחנו צריכים לשפר אותו כל הזמן"

כך הצהיר דיטר מיכלס, המהנדס הראשי בחברת Motul. דיטר אחראי על התמיכה הטכנית לרוכבים המעוניינים בניתוח שמן המנוע שלהם במעבדת המרוצים של החברה. בין הפגישות במשרדים הראשיים של Motul, הוא מסייע לרוכבים באירועים שונים כגון ראלי דקאר ואליפות ה-EWC. נפגשנו לשיחה על עניינים טכניים לפני כמה שבועות באירוע ה ISDW (מרוץ האנדורו הנמשך שישה ימים).

דיטר, האם תוכל להציג את עצמך? מה התפקיד שלך בחברת Motul?


לפני שהגעתי ל-Motul למדתי הנדסת מכונות ועבדתי בייצור כלים מדויקים. אני חולה הגה אמיתי כי נולדתי וגדלתי מרחק יריקה ממסלול נורבורגרינג האגדי שבגרמניה. כשאני לא עובד, אני מייצר אופנועים, אני משפץ ואוסף כלי רכב, ויש לי חולשה לכל מה שקשור לשנות השמונים. במהלך 10 השנים האחרונות, היה לי העונג לעבוד ב-Motul, מתוכן 9 שנים כמנהל מוצרי סיכה לתעשייה במחלקת MotulTech. לאחרונה עברתי תפקיד והפכתי למומחה טכני למוצרי Motul. לצד משימות מנהלתיות כגון ניהול אישורים ורישיונות, אני אחראי על כל המידע הטכני ועל מרכז ההדרכה שלנו, ה-Motul School. אבל מעל הכל, אני אחראי על הקשר עם השותפים שלנו בספורט המוטורי ועל התמיכה בהם, כמו גם על המומחים באתר. אנחנו תומכים בכל הרוכבים באירועי מרוצים כמו זה, ראלי ה-ISDE.

הצהיר דיטר מיכלס, המהנדס הראשי בחברת Motul

מה הרעיון שמאחורי ה-Motul Racing Lab במהלך אירוע ה-ISDE?


ה-Motul Racing Lab היא מעבדה ניידת מתקדמת במיוחד המסוגלת לנתח את שמן המנוע של הרוכבים. הרעיון הוא כזה: הרוכב מקבל ערכת דגימה המכילה בקבוקון בנפח של 100 מ"ל, ערכת מדבקות ושאלון שהוא חייב למלא הכולל מידע חיוני על המנוע שלו. ניתן לקחת דגימות מהמנוע או במקרה של מנוע שתי פעימות, מתיבת ההילוכים.
הכימאי במעבדה שלנו צריך כ-30 דקות כדי לנתח את השמן ולהוציא דוח סופי. לאחר מכן אנחנו עוברים על התוצאות עם הרוכב או עם הצוות שלו כדי לבצע את הפעולות המתאימות, אם יש צורך כמובן. בעצם, בכך שאנחנו עוזרים להם לשמור על המנועים שלהם, Motul תומכת ברוכבים עד שהם חוצים את קו הסיום. Motul מציעה את השירות הזה לכל הרוכבים המשתתפים באירוע, מהשלב הראשון ועד לשלב האחרון, וללא עלות.

איך זה לשתף פעולה בצורה כה צמודה עם הרוכבים הטובים ביותר בעולם?


זו הזדמנות יוצאת מהכלל עבור Motul ועבורי. אנחנו רוצים להיות המותג הטוב ביותר שיש, והדרך היחידה לעשות זאת היא לשתף פעולה עם הרוכבים והצוותים הטובים ביותר, וללמוד מהם. נכון להיום, רוכבים רבים ממרוצי MotoGP‏, Superbike‏, EWC‏, Supersport 300‏, MXGP ודקאר, משתמשים בשמני Motul. סגנון הרכיבה שלהם, וכמובן האופן שבו הם מביאים את האופנועים ואת המנועים שלהם לקצה, ואף מעבר לכך, מהווים מבחן מאמצים אמיתי לשמנים איכותיים. הניתוח המתבצע ב-Motul Racing Lab מספק לנו מידע רב ערך, ואנו משתמשים בו כדי לשפר באופן קבוע את המוצרים שלנו.

מה אתם יכולים ללמוד משמן המנוע המשומש? מה אומר הניתוח?


ניתוח שמן דומה לבדיקת דם שאנחנו עושים במרפאה. הוא חושף פרטים רבים על מצב המנוע ותקינותו. למשל, אנחנו מחפשים חלקי מתכת בשמן כדי לזהות כשל או שחיקה מואצת במנוע. כך אנחנו יודעים אם צריך להחליף את השמן או אולי חלקי מנוע מסוימים וכו'. אנחנו גם יכולים לזהות נזילות מים או דילול דלק העלולים לגרום נזק למנוע ולהגביל את ביצועיו. נתקלנו המון בדילול דלק, וכיוון שאירוע ה-ISDE היה השנה בסביבה עם הרבה אבק, גם הבחנו בעלייה בכמות הסיליקון. זה הרגע שבו אנחנו אומרים לרוכב להחליף את השמן, אולי אף להשתמש בשמן עם צמיגות גבוהה יותר, וגם להחליף את מסנן האוויר. זו תמיד החלטה מותאמת אישית בהתאם לפרמטרים המסוימים של האופנוע.

motul oil

על אילו פיתוחים עתידיים אתם עובדים? כיצד אתם עוד יכולים לשפר שמן שהוא כבר מאוד טוב ומאוד מתקדם?


בעיקרון יש שני פרמטרים שקובעים כיצד נפעל: ביצועים וקיימות. ראשית, הפיתוח האחרון שלנו הוא ה 300V² 0W-30. זהו שמן מתקדם יותר המבוסס על ה-300V האגדי. בדומה לשמן 300V² 10W-50 שכבר משווק, הוא תוכנן על בסיס טכנולוגיית ה-EsterCore הייחודית שלנו ומורכב מיסודות מתחדשים. הוא כולל פחות חומרי גלם שמקורם במאובנים, ומציע טביעת פחמן קטנה יותר במהלך הייצור. כיוון שלשמן זה צמיגות נמוכה יותר, הפסדי החיכוך שלו נמוכים יותר. מכל מקום, כל המאפיינים האלה מגיעים עם אותה רמת הגנה וביצועים של שאר השמנים מסדרת 300V.
וכיוון שאנחנו מדברים על אופנועי שטח, אנחנו גם עובדים על אריזה חדשה ל-800‎ 2T Factory Off Road Line, אשר תושק בקרוב כשקית. אריזה חדשה זו היא הפתרון המושלם כיוון שהרוכב יכול לשמור אותה בארגז הכלים או בתיק הגב שלו - גם קטנה לאחסון וגם גדולה מספיק לרכיבה אינטנסיבית. נוסחת ה-EsterCore מבוססת על 55% חומרי בסיס מתחדשים, והאריזה החדשה מביאה לחיסכון של 60-70% בחומרי הפלסטיק בהשוואה לבקבוק הרגיל.
אבל תמיד יש עוד מה לשפר ולאן להתפתח. זה ב-DNA שלנו. אנחנו רוצים להמשיך להוביל את התחום כי התחרות לעולם לא נעצרת! [צחוק].